Seorang lelaki berusia 33 tahun bernama Jamal di Desa Bittoeng, Kabupaten Duampanua, Sulawesi Selatan, Indonesia nekad melibas leher bapanya, Tatong, 86, menggunakan parang.

Dalam kejadian yang berlaku pada Ahad, 11 April 2021, Jamal bertindak di luar jangkaan kerana kesal dengan mangsa yang selalu memukul ibunya yang bernama Tikka. Pasangan itu juga dikatakan selalu bertengkar.

Ketika itu, mangsa sedang berbaring di rumah sambil ditemani isterinya. Jamal yang sememangnya sudah lama berdendam dengan mangsa, nekad mengambil peluang itu untuk membunuh mangsa.

Jamal segera mengambil parang dari almari dapur, lalu dilibas pada leher warga emas itu di depan mata ibunya sendiri sebelum dibiarkan mengelupur dan akhirnya meninggal dunia kerana kecederaan parah di leher.

Ketua Unit Siasatan Jenayah Polis Pinrang, Deki Marizaldi berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, suspek berang dengan perbuatan mangsa yang dikatakan selalu memukul ibunya. Suspek juga memaklumkan ibunya sering menangis disebabkan perangai mangsa.

Semakan rekod jenayah juga mendapati, suspek pernah terbabit dalam kes jenayah yang membabitkan senjata tajam. Suspek mengaku dia pernah memotong jari orang menggunakan parang. – Agensi